PROČ DOSPĚLÍ NEMŮŽOU DŘEPOVAT JAKO DĚTI A PROČ BYSTE SE O TO MĚLI PŘESTAT SNAŽIT

PROČ DOSPĚLÍ NEMŮŽOU DŘEPOVAT JAKO DĚTI A PROČ BYSTE SE O TO MĚLI PŘESTAT SNAŽIT

Jelikož se všude na internetu ukazuje spousta obrázků dětí s přidaným textem, že všichni byste tak měli dřepovat. S Deanem na toto přišla řeč také na workshopu v Londýně a jsem rád, že na to téma, jako takové, udělal článek. Je volně přeložený, pokud vám angličtina nedělá problém, tak originál najdete ZDE

Z nějakého důvodu se jednou někdo rozhodl, že jelikož si děti umí dřepnout s dost úžasnou technikou, bylo to asi z lidí jaksi „od-trénováno“ a používají to i jako argument, proč bychom se měli snažit i teď dřepnout si zadkem až na zem. Samozřejmě i já jsem s údivem sledoval, jak několik mých vnoučat snadno nasedne do pozice dřepu s hýžděmi na patách, kde je skoro nulová rotace páteře a téměř neutrální pozice krku a navíc je to pro ně tak jednoduché, že v té pozici jsou schopni vydržet dost dlouho na to, aby vymysleli, jak funguje stroj na Play Doh nebo omalovánky, nebo zvedaly věci, které jako jídlo vypadají, ale které nejsou ani zdaleka poživatelné.

Vtipné ale je – a nemohu uvěřit, že já jsem ten, který tohle musí zdůraznit – že dospělí nejsou děti. Od té doby, co jsme běhali v plenkách, jsme prošli velikostními i morfologickými změnami, které už nejdou vrátit. Tak nejdřív – naše kosti jsou o dost větší a jinak husté než v době, kdy jsme se dívali na verzi Toopi a Binoo vhodnou pro naši věkovou kategorii. Naše svaly se vyvinuly a zpevnily, což vysvětluje, proč o tolik méně padáme a neběháme už s dusotem a pištěním.

Poďme si rozebrat několik důvodů, proč nemůžeme dřepovat jak mimina.

Zaprvé: velikost hlavy hraje velkou roli. 2 leté dítě má hlavu již z ¾ plně dorostlou, zatímco jejich tělo je pouze kolem 20-30% z jejich výsledné velikosti a možná 40-50% z jejich výšky. To znamená, že dítěti hlava přenese více váhy k jejich těžišti než u dospělého, který má nejvíce váhy na bocích. Proto je pro dítě jednodušší sednou si dozadu.

Jeden způsob, jak nasimulovat hlavu dítěte je vzít si na hlavu přilbu na americký fotbal, která by vážila 10% vaší tělesné hmotnosti a pak udělat dřep. Pro mě by to znamenalo přidat si na 11 kg, abych si mohl dřepnout až na zem. To je také důvod, proč je jednodušší dřepovat s rukama před tělem, protože to přesune vaše těžiště dopředu a umožňuje to tak posun těla dozadu bez spadnutí. Jako například u čelního dřepu a goblet dřepu

Velkou roli hraje také délka nohou. Noha mimina má 19 cm od boků po patu, zatímco u dospělého muže to je 81cm a ženy 74,5. Jak člověk stárne, tak se poměrná délka nohy k tělu zvyšuje. Zatímco novorozeně v dřepové pozici má 70% jejich výšky, teenager už jen 52% – to znamená, že délka jejich nohou šla od 30% z jejich celkové výšky až po 48%.

Tato změna znamená, že je pro dospělého mnohem těžší si dřepnout. I vzpěrači toto dobře ví a proto vzpěrač s dlouhými stehenními kostmi v poměru k jejich celkové výšce mají větší problémy než ostatní s kratšími končetinami.

Navíc, pánev novorozeněte jsou 3 kosti spojené pouze chrupavkou, které se spojí až na konci puberty. Tyto 3 kosti jsou – kyčelní, sedací a pubis. Když se spojí, omezí pohyb na SI kloub a malé pohyby skrz pubis symfýzy Pokud tedy chceme dělat dřepy jak mimina, je to jednoduché – musíme si zkrátit stehenní kost na půl a rozlomit pánev na 3 kusy.

Posledním důvodem je, že mají o hodně větší poměr mezi šiřkou a hloubkou kloubních jamek. Větší hloubka u dospělých umožňuje nosit těžší břemena ve vzpřímené chůzi, ale omezuje hloubku dřepu. Tento jin a jang je důležitý, protože mnoho dospělých si raději vybere schopnost chůze před schopností sedět v dřepu celý den.

Abychom tedy shrnuli hlavní body:

  1. Hlava mimina je 2x větší jak hlava dospělého v porovnání se stojnou výškou
  2. Tělo mimina dělá o 50% více jejich celkovou výšku, než u dospělých
  3. Stehenní kosti mimin jsou o 50% kratší než u dospělých v poměru k jejich výšce
  4. Mimina mají širší kloubní jamky, zatímco dospělí je mají hlubší

Dospělí nemají ty samé proporce, páky a mechanismy na to, aby si dřepli jak mimino. Nejbližší přirovnání by byl někdo trpící dwarfismem (trpasličí syndrom). Typické fyzické proporce takového člověka jsou běžná velikost těla ale kratší končetiny a větší hlava. To je hodně podobné dítěti a může pro ně být jednodušší dřepovat než pro ty, kteří mají delší končetiny. Nejznámějším příkladem je Peter Dinklage…Další úžasný příklad je vzpěrač Andrzej Stanszek, který trpí dwarfismem.

K videu – hloubka dřepu byla do vodorovna a pouze pár cm, ale v soutěži to zvládl s téměř 5násobkem své váhy.

Nakonec tedy dospělí nejsou děti a ani nemáme tu potřebu dřepět celý den ve stejné pozici, pokud jsme se tedy od 5 let nějak vyvíjeli. Každý má svůj vlastní dřep, který odpovídá jejich fyzické skladbě, genetickým predispozicím a schopnostem. Neznamená to, že byste se neměli snažit o maximální rozsah pohybu, ale spíše je nutné si uvědomit, že konečný limit toho pohybu budete mít jinde než ostatní. Trénuj tvrdě s tím, co máte.

2018-08-02T13:48:57+02:0002. 08. 2018|Nezařazené, Síla a kondice|