Podnikání ve fitness. Aneb jak si otevřít vlastní gym/posilovnu

Jelikož si velmi často povídám s trenéry na kurzech anebo mi píšou trenéři, které znám o tom, jak uvažují a chtějí si otevřít svoje prostory a jelikož jsem ve svém gymu, posilovně, tělocvičně fitness nebo jak tomu kdo chcete říkat, 7 let a mám za sebou i špatnou zkušenost s rozhodnutím, jak se posunout dál. Rozhodl jsem se vše sepsat a dát takový check-list typu: tuhle hovadinu nedělej, která snad pomůže ostatním trenérům se správně rozhodnout a ve výsledků ušetří spousty času a peněz.

Mně to trvalo hodně dlouho, ale jak řekl Dave Tate. Když mu někdo řekl, že když praští hlavou do zdi, tak si jí rozbije. Tak šel a praštil hlavou do té zdi a hlavu si rozbil, protože jinak nikomu nic nevěřil. Měl jsem to stejně, ale je dobré si občas taky něco vzít od lidí, kteří už to zkusili a pokud řeknou, že je to na hovno, tak to prostě nezkoušet 😊

Nejdříve projdu všechny základní věci pro otevření vlastních prostor jako jednotlivce a poté na problémy, pokud si chcete otevřít prostory s někým.

Úplně nejdůležitější informace, kterou bych rád, abyste si odnesli z tohoto článku, je:

1) Tím, že si otevřete vlastní prostory, začínáte být podnikatel a musíte se podle toho začít chovat. Zůstat a pokračovat pouze jako trenér ve „svých“ prostorech, nedopadne vůbec dobře. Mít živnostnák a fungovat někde v komerčním fitness, nemá ani náhodou stejnou hodnotu. Abyste si to lépe představili. Projděte si všechny pozice ve větším komerčním fitku. Recepční, sales tým, uklízečka, gym manager, sales manager, master trainer, trenéři, většinou externí IT firma či technik. Z většího pohledu ještě celkově marketingové oddělení, které vůbec řešilo a řeší logo, web, komunikaci apod. Toto všechno nyní musíte začít dělat vy. Spousta lidí si tohle neuvědomuje. Já jsem v tomhle měl aspoň malou výhodu a to, že jsem za sebou měl 4 roky na střední IT speciálce a poté 3 roky na ekonomce a managmentu. Takže základní vytvoření webu, sociálních sítí a následně i marketingu docela fungovalo i díky tomu, že jsem vše sestavoval podle doporučení ze Států, kde dnešní typ online marketingu už dávno fungoval. A tudíž mít web s videem, blogem apod. tady zatím nemělo moc konkurence a zobrazovat se dobře při vyhledávání bylo mnohem snaží než v dnešní době. Dneska počítat s tím, že si uděláte profil na facebooku a uslyší o vás tisíce lidí je, jak příběh z fantasy filmu. Už několikrát jsem slyšel, že otevření vlastního gymu má zlepšit služby klientům. Ale tento bod je přesně důvod, proč se to nemůže stát. Ted už nemůžete řešit pouze trénink klientů, svůj trénink, vzdělávání a přijít včas na trénink. Určitou knížku o tréninku budete číst o několik týdnů až měsíců déle, protože musíte obsáhnout všechny další povolání, které v klasickém fitness za vás dělá někdo jiný.

K prvnímu bodu doporučení: zjistěte si nároky a ceny všech ostatních věcí. Jste schopni to nechat někomu udělat? Anebo jste schopni si to udělat sami? Jak dlouho je pro vás únosné tyto všechny věci obstarávat? Máte kolem sebe lidi, co začli s podnikáním od nuly? Zeptejte se, kolik z nich a jak dlouho fungovali jako uklízečky v jejich prostorech. Mně to trvalo 3 roky, než jsem si mohl dovolit za to někomu zaplatit. A ano dámské záchody a sprchy uklízet je fakt za trest.

2) Nacenění služeb: Tento bod asi přijde všem hodně vtipný, ale on vás to nikdo nenaučí a když jste z rodiny, kde se nepodniká, je jednoduché dělat chyby, které s odstupem času ani nechápete, jak jste mohli udělat. Každopádně nemám vzdělání na to tady psát něco o cenotvorbě. Jen bych rád zdůraznil, že nesmíte zapomenout na svůj plat. Ze začátku jsem spočítal všechno, co se dalo a zpětně musím říct, že i celkem dobře, protože to docela vycházelo až na tuhle maličkou věc. Tudíž podnikáním jsem zaplatil všechny náklady, ale nezbylo mi nic. Což byl hlavní důvod přespávání na gauči v tělocvičně a nutnosti najet na režim trénování 16h denně a ze začátku většinou také víkendů.

Krom tohoto bodu bych za mě nyní, kdy už mám rodinu, doporučil si ceny také počítat s ohledem na svůj volný čas. Chcete celý život trénovat v průměru 10-12 tréninků denně pondělí až neděle? Ceny budou samozřejmě jiné, než když budete chtít mít víkend a třeba 3 dny v týdnu, kdy budete v 17 h doma. Ale o to víc je podle mě toto velmi důležitý výpočet při rozhodování, zda půjdete do svého anebo ne. Hlavně připomenu, že díky tomu zjistíte zda jste vůbec schopní vše poplatit.

Tím se rovnou dostáváme k tomu, abyste si byli jisti, že máte nějakou finanční rezervu anebo jste ochotni jet nonstop. Dané prostory nezaplníte v prvním týdnu, a i když vám všichni říkají, jak půjdou kamkoliv, pravda je taková, že hodně lidí za vámi nepřejdou pokud:

  • Je vzdálenost od původního místa víc jak 20-30minut zajížďka
  • Jsou to klienti, co neřeší pouze kvalitu služeb trénování, ale chtějí také odpovídající prostředí (co si budeme povídat. Pokud nemáte sakra velký úvěr anebo investora, tak prostory prostě s větším komerčním fitkem nebudou srovnatelné)

Můj začátek vypadal následovně, protože jsem neměl bokem našetřeno ani na jeden měsíční nájem dopředu.

  • První cca půl rok současné trénování tenkrát ještě v Holmes place Černý most
  • Noční směny jako securiták anebo recepční v hostelu. Díky tomu bylo možné trénovat skoro celý den a pak rovnou pokračovat
  • Jednorázově lépe placené brigády

3) I přesto, že všechny bussinesové věci jsou super a mohou velmi urychlit cestu, pořád si za tím stojím a myslím, že jsem toho i sám důkazem, že pořád žijeme v době, kdy stačí dávat lidem dobrou službu. Pokud k vám přijdou klienti a vy jim dáte výsledky, tak to bude fungovat. Tahle část by se dala samozřejmě hodně rozepsat a je tu spousty ale. Především pokud se rozhodnete specializovat na mladé lidi, kteří zatím nemají nějaké zdravotní problémy, tak je to samozřejmě problém. Spousta těchto lidí jde, ať už podle ceny viz celý příběh multisport kartiček nebo toho, jaká je tam parta a trénink je k tomu jako takový bonus. Pořád ale mít o lidi zájem a nebrat je jako peněženky, není ani zdaleka standart. K tomu patří i to, že si nebudete hrát na bohy a když něco nevíte anebo znáte někoho, kdo je schopný danému člověku pomoci lépe, tak je odkážete. Na toto je velmi důležité myslet až budete k sobě hledat další trenéry. Pokud u vás bude trénovat někdo způsobem, který se vám nelíbí, bude to ovlivňovat i vás a vaše jméno.

4) Vyberte si svoji cestu trenéra:

S bodem výše velmi souvisí další věc, a to je jaké informace a jak je lidem chcete předávat. Pokud si chcete rychle vydělat peníze, tak je samozřejmě velmi jednoduché začít slibovat zázračné diety a šířit různé neuvěřitelné informace od zázračných tréninků, diet, potravin či doplňků. Ta nevýhoda je, že každý trenér, který se o danou problematiku trochu zajímá, z vás bude mít jen srandu a rozhodně s vámi nepůjde na kafe si o něčem popovídat. Za druhé, v dnešní době pravděpodobnost, že někomu už dojde trpělivost, protože se ho na ty hovadiny budou jeho klienti pořád ptát, až vás sejme i na poli internetu pomocí článků, příspěvků na facebooku apod. Každopádně díky lenosti lidí, jak z pohledu všechno, co slibuje zázraky, je super volba a zároveň lenosti si dohledat nějaké informace a něco si přečíst, je to pořád a jen tak se to nezmění samozřejmě jednoduchý nástroj, jak si rychle vydělat hodně peněz. Ale za mě doufám, že nikdo takový tento článek nebude číst. Pokud někdo ano. Tak vám stačí 5 věcí a jste v cajku (no můžem říct 6). Vypište hodiny Tabaty, Kruháče, Funkčního tréninku, Yogy a čehokoliv, co bude znít podobně jako crossfit, ale crossfit to nebude, protože nebudete přeci platit za licenci a dělat si nějaký certifikát. Případně ta 6tá věc je kapacita na hodinách 20+ lidí a brát multisport kartičky. Dál nemusíte číst jste ready.

Pokud bych měl poslední body shrnout do jednoho zásadního, kterým byste se měli řídit:

Buďte sami sebou. Tak jako za mnou nepřijdou týpci v tílku, co potřebujou hustej trénink, při kterým na ně někdo řve, je naprosto v pořádku a tím, že k vám třeba jo a budou se tam cítit dobře je přesně, jak to má být. Trénování lidí je pořád o komunikaci, a i z pohledu zdravotního cvičení je potřeba, aby si klient a trenér určitým způsobem rozuměli, protože to jinak z dlouhodobého hlediska nebude fungovat, a to platí oboustranně. Z pohledu vás jako trenérů to jde dokonce až do roviny toho, jestli vůbec jako trenéři budete pokračovat nebo se radši začnete živit jinak. Je spousta trenérů v komerčním fitku, co začínají každý den slovy – Ne dneska mám tohodle a pak ještě tu se zblázním a celý trénink odpočítávají konec. Pokud jste to jako já nezažili tak věřte, že tam nechcete dojít. Protože časem nedáváte lidem adekvátní službu, za kterou platí a zároveň to ovlivňuje vás, jak se chováte a jakou máte náladu i vůči ostatním klientům. Naučit se odmítnout někoho trénovat je stejně důležité jako se naučit trénink prodat.

U toho prodávání se na chvilu zastavím. Je to totiž celkem pravidlo, ale čím „lepší trenér“ ve smyslu, že se vzdělává, hledá nové informace a snaží se dělat co nejlepší tréninky a pomoct lidem je v prodeji tréninků oproti někomu, kdo si udělal kurz ze slevomatu, ale má ego až na půdu, na tom hodně špatně. Musíte si uvědomit, že pokud nedokážete svoje služby prodat tak nejen, že nebudete mít na to si platit kurzy a vzdělávat se dál, ale dost pravděpodobně budete muset zavřít a přestat trénovat a najít si nějakou práci, která vás uživí a tím pádem je jedno, že jste super trenér, když nikomu nemůžete pomoct, když netrénujete.  Pokud máte svoje prostory tak nezapomínejte, že v tuto chvíli už máte krom nájmu i splátky úvěru na vybavení apod.

5) Na všechno, ale opravdu na všechno, co máte podepsat si berte advokáta. Tady peníze opravdu šetřit nechcete a z pohledu všech nájemních smluv apod. hlavně v dnešní době to beru jako velmi důležitý krok a kontrola například nájemní smlouvy vás vyjde mnohem levněji než následně řešení problémů. To samé například stavební práce a kdo, co a kdy bude, jak platit. V jedněch krásných prostorech, které jsem řešil jsem měl dostat slevu na nájmu v hodnotě výstavby sociálního zázemí, šaten apod. Což je perfektní až na to, že celé šatny, záchody a sprchy vyšli na 1,5 milionu. Udělat podpis před naceněním, že to vlastně nebudu muset platit by znamenalo, že tento článek nepíšu a mám po insolvenci.

6) Začněte s co nejmenším možným vybavením, se kterým zvládnete odtrénovat adekvátní trénink. Měl jsem to štěstí, že jsem moc peněz na začátku neměl a ani jsem žádné závratné půjčky nedostal. Takže i o to byl celý proces jednoduší, ale když začnete hledat vybavení, aspoň za mě, to je jak pro děti hračkářství. Je takové množství kravin, které použijte tak maximálně vy anebo ještě jeden klient, ale prostě to potřebujete mít, co vás ale mohou stát stovky tisíc a díky tomu se dostat do neschopnosti měsíčně splácet všechny náklady. Proto bych doporučil si opravdu ujistit jakou klientelu trénujete a co potřebují a podle toho dané minimum nakoupit. Pro představu tady je seznam, se kterým jsem začínal:

  • Dřepovací klec s hrazdou na shyby a možnosti nacvaknout bradla
  • Koberec a kus gumové podlahy
  • Páry kettlebellu – 8ky, 12ky, 20ky a 32ky
  • Powerbloky – 9-42kg nastavitelné jednoručky
  • Vzpěračskou tyč – 3x
  • Cca 300kg v kotoučích
  • Konstrukci pro zavěšení trx
  • 8 TRXů
  • Švihadla
  • Battling rope
  • Zátěžovou vestu
  • Plyometrické bedny
  • 400kg pneumatiku
  • Bourací kladivo
  • Sadu různých expandérů a malejch gumiček
  • Prowler
  • 2x polohovací lavičku
  • Po rodičích z bytu Total gym s origo manualem od Chucka Norrise 😀
  • Bosu
  • Aquahit
  • Foam roller
  • Tenisákové a lakrosové míčky

7) Poslední bod a jeden z nejdůležitějších je podle mě fakt, že to opravdu chcete dělat a chcete se tím živit. Pokud opravdu nejste podnikatel s investičním záměrem, ale trenér, co chce svoje prostory tak i přes všechno perfektní plánování, marketing apod. pravděpodobnost, že ze začátku (jen třeba o spousty let míň než já) budete v gymu nonstop každý den. Tyhle věci se podle mě nedají vydržet, pokud vás to opravdu nebaví. Plus daný efekt toho, že vás daná věc bude bavit, má za mě další pozitivní efekt a to je, že se nemusíte přemlouvat do vzdělávání. Kdyby někdo mým rodičům nebo všem češtinářkám, co jsem za svůj život na školách měl, řekl, kolik toho každý týden přečtu a kolik různého textu popíšu (i když furt psát neumím a musí vše opravovat manželka) tak by dostali záchvat smíchu, klepali si na čelo. I kvůli tomu jsem pořád primárně trenér a ne podnikatel, protože nejsem schopný nad tím strávit tolik času.

Nyní bych ještě zmínil základní věci, na které si dát pozor, pokud si chcete otevřít fitness s někým na půl. Dovolím si to napsat opět i z důvodu, že mě tahle sranda stále téměř 1 milion korun.

Vzpomínáte si na bod o advokátovi? Tak tohle je jeden z hlavních bodů. Vše si nechte prověřit a zkonzultovat. Začnu první zkušeností, která je celkem jednoduchá, ale i tak. Poprvé, když jsem otvíral Barbar gym, měl jsem přítelkyni a pár stovek tisíc jsem dostal jako půjčku díky její rodině. Což je vše super, půjčka se splatila, problém nenastal až na to, že náš vztah skončil a najednou z někoho, kdo ani nikoho netrénoval a tréninku a stravování rozuměl na teoretické rovině, se stala paní majitelka a podnikatelka. Tenkrát o to víc, že jsme úplnou náhodou dostali možnost pod sebe pořádání spartan race pro Českou republiku. I z dalších důvodů jsem spartan race přenechal, a to najednou pozvání přátel z facebooku na označení stránky či pozvání na trénink byl podnikatelský záměr, který mě stál 100 tisíc. Hlavní důvody, proč to píšu:

  • Brát v potaz nějaký vztah je špatně, a i tak by se měli jasně nastavit podmínky a hranice
  • Toto je také hlavní důvod, který rozeberu v druhém případu níže, ale neřešte vstřícnost kvůli klientům. Částku jsem zaplatil hlavně kvůli tomu, že jsem nechtěl zbytečné pomlouvání apod. Každopádně vše se stejně stalo. Jsme malá zemička a vše se k vám většinou stejně dostane, ale problém je, že spoustě lidem už to stejně nevysvětlíte, což je asi jedno. Ale přišel jsem o 100 tisíc korun v době, kdy jsem sotva splácel náklady a spal na gauči v tělocvičně někomu, kdo krom pozvání přátel vlastně neudělal nic. Spousta lidí stejně žije v tom, že jsem peníze nevyplatil a spousty dalších věcí. Kdybych dané peníze investoval do vybavení, bylo by to mnohem lepší.

Druhý případ už je opravdu otevření gymu na půl. Hrozně dlouho jsem pořád hledal nějaký větší a jiný prostor. Až jsem našel jeden ideální, ale pro mě samotného až moc velký. 600 m2 vést sám dohromady s Karlínem nebylo možné a jít do toho rizika, že to otevřu a určitě seženu trenéry na první dobrou jsem jít nechtěl. Sešlo se to v době, kdy přes jiný projekt jsem potkal trenéra, s kterým jsme se znali z komerčního fitka a když chtěl poradit ohledně jeho prostor, že konečně chce také odejít do svého a nefungovat v komerčním fitku. A jelikož lokace pro něj byla fajn, dal se projekt dohromady. Budu se u pár věcí opakovat, ale přeci:

  1. Vše si jasně domluvte, ale každou ptákovinu sepište, podepište anebo vše řešte pomocí emailů
  2. I když mi to říkalo spousta lidí, nikdy nedělejte rozdělení 50/50. Hlavní důvod za mě v oblasti fitness je rozhodování a nastavování i takových věcí jako je atmosféra v gymu, vymalování zdí, jakou formou a co se bude šířit na sociálních sítích. Pokud jste pod jednou značkou, chování toho druhého ovlivňuje i vás a pravděpodobnost, že se bude v těchto věcech nakonec rozcházet, je velká. Pořád se dá nechat finanční rozdělení 50 na 50, i když i tady je háček, k tomu ale později.
    1. Nyní ještě varianta, že už za sebou něco máte. V mém případě to byly 4 roky budování značky, stovky různě velkých článků a příspěvků na sociálních sítích, videa na youtube a samozřejmě samotné tréninky. Obecně ocenění značky stojí kolem 20-30 tisíc, takže to samozřejmě dělat nebudete. A ten problém je, že váš společník, který nic nemá a nic nebudoval, nebude mít k vaší značce žádnou hodnotu ani úctu.
  3. K tomuto dodám, že bych si velmi rozmyslel, a dokonce snad i ideálně nechal ocenit pravou hodnotu webu a sociálních sítích, pokud vy budete už mít a kolega ne. Ono dát někomu k užívání roky starý web, se kterým aktivně pracujete, několik tisíc lidí, co vás sledují a čtou váš obsah na sociálních sítích, není samozřejmost a není to nic levného ať už z pohledu času, tak z pohledu financí.
  4. Viz výše část o financích. I když je spousty variant, jak se to dá vymyslet. A většina těch věcí mi dává smysl, tak opět je potřeba myslet na to, že ten druhý uvažuje jinak. A tudíž finance je dobré vždy nastavit tak, aby pro každého bylo motivující se snažit a něco dělat. U mě varianta čisté rozdělení 50 na 50 došlo až do vyčítání, že kolega objednal vody do fitka víckrát než já. Asi nemusím říkat, že nějaká snaha na fungování firmy je úplně mimo, když je toto problém.
  5. Dejte si tu práci navíc a udělejte všechno vy a se vším se naučte. Co tím myslím. Potřebujete udělat facebookovou stránku, webovky, rezervační systém, systém pro odesílání hromadných emailů, nějaký systém v gymu pro účetnictví apod. Všechno založte vy. Díky tomu, že budete správci, vás nemůže v extrémních případech někdo další úplně vymazat z dosahu všech lidí. Z pohledu znalostí postupů a účetního programu, který používáte, budete rozumět toku peněz a tomu kolik kdo opravdu vydělává nebo se peníze ztrácí apod.
  6. Pokud ani jeden z vás nemá jiné místo, kam jít. Přesně si určete, co se bude dít, pokud se budete chtít rozejít. Pravděpodobnost, že se nerozejdete v dobrým, je velká, a trénovat klienty v prostředí, kdy jste oba nasraní, protože tomu druhému chcete dát pěstí, je asi jasný, že není schůdná.
  7. Naprostá většina klientů, co budete mít se samozřejmě zajímá co a jak se děje, ale primárně chtějí mít trenéra, který jim dává dobré služby a výsledky a ne, že před nima padá na hubu, protože nemá na jídlo a za 4 dny spal 2 hodiny. Ale věci jako logo, název firmy apod. je všem víceméně u prdele. Tudíž sami od sebe přijít s tím, že budete lidi zatěžovat interními věcmi, podle mě není v pořádku, pokud se vás na to sami nezeptají.
  8. Jestli se začnete v určitých věcech rozcházet a srát, tak je nejlepší to okamžitě ukončit. Mě snaha něco nějak vylepšit a vyřešit stála rok a půl a necelých 500 tisíc korun. Kdybych tento bod použil, mohl jsem ušetřit spousty peněz a hlavně času.

Když to shrnu a použiju přirovnání, které mám od jednoho z klientů a přijde mi úplně přesné. Partnerství v podnikání je jako manželství. Z této věty a viz body výše byste si měli odnést to, že dítě a svatbu také neplánujete po 14 dnech chození. Svatba (aspoň jak jí vnímám já) je už akt, kdy jsou různé maličkosti a na první pohled blbosti zahozené a člověk jde do vztahu, pro který se rozhodl udělat všechno, aby fungoval, a byl tomu druhému oporou. Já jsem udělal tu chybu, že do podnikání jsem šel s někým, kdo mluvil a odkýval všechno za mě na výbornou, ale přeskočil jsem právě například rok nějaké menší spolupráce, kde by se finální problémy, které nastaly v praxi a ukázaly, a buď bych s ním do většího projektu nikdy nešel anebo většinu daných věcí mnohem lépe právně ošetřil.

Nechci, aby to hlavní jste si odnesli, že v těchto případech, kdy se nedaří, máte toho druhého odrbat o co to jde. Co chci ale zdůraznit, že snažit se někomu vyjít vstříc jen kvůli pověsti, je prostě blbost. Jak jsem psal, Čechy jsou malé a informace se k vám vždy dostanou.

A na závěr proč tohle všechno?

Chci tím opravdu ukázat i skutečný průběh a změnit trenérům růžový pohled na otevření vlastního fitka at s nejlepším kámošem nebo sám na sebe. Jak si kdykoliv zacvičí, budou mít všechno to vybavení co ty debilové nechtějí do fitka koupit, poslouchat jen svojí oblíbenou cool muziku. Ale, že se dá díky nerozvážnosti skončit velmi špatně. Nad otevřením vlastního fitka se kolikrát bavím s trenéry, co mají stejně jako já doma manželku s děckem nebo dětmi. A tudíž doufám, že si projít a zvážit všechny výše popsané body vám pomůže neudělat aspoň ty stejné chyby jako já.

Autor:

2019-09-22T22:38:47+00:0022. 09. 2019|Nezařazené, Rozhovory a zajímavosti|