KOMPLETNÍ NÁVOD JAK NA REHABKU PO PLASTICE KŘÍŽOVÉHO VAZU

Obecně k problematice trhání předního křížového vazu. Tohle vždy samozřejmě neplatí na 100%, ale je v tom velký trend. Pokud jste si vaz utrhli bez kontaktní formou, měli byste o to více počítat s tím, že musíte začít hodně makat, o to víc před a po operaci a následně až se vrátíte ke svému sportu. Opravdu si najít trenéry, kteří s vámi projdou a vyčistí techniku běhu, skákání a primárně doskoků apod. plus celé postavení těla. Postavením těla myslím například velmi tuhý kotník, který je skoro nehybný a takový kotník má basketbalistka, která si nohu ještě zatáhne do kotníkových bot a případně ideálně nechá celý kotník zatáhnout pevným tejpem. Tam, kde se měl pohnout kotník a v nejhorším to mohlo skončit vyvrknutím, v tuhle chvíli jde na řadu koleno. Toto neznamená, že ti, kteří si to utrhli pomocí kontaktu, nemohou výše zmíněné problémy mít taky, ale jednoduše kontakt ke spoustě sportům patří a hold se to stává.

Stav před operací

Pokud nejedete na sál rovnou po tom, kdy se vám stal úraz, snažíte se dostat nohu do co nejlepší kondice než nastane operace. I když jsem psal, že nejsem velký zastánce ledování (důvod proč nemám ledování moc rád se můžete dočíst zde), tohle je přesně ten případ, kdy led chcete použít. Na punkci půjdete určitě jednou, ale pokud se vám to opravdu hodně plní pořád dokola (což byl například můj případ, protože jsem v práci na nohách a nepomohlo ani časté sedání) led vám v tomhle může pomoct. S punkcemi to moc nepřehánějte, spíš se snažte použít zmíněný led, případně různé základní zatínání svalů na noze, aby pořád fungoval lymfatický systém. Jediné, kdy je dobré jít na další punkci, je, když máte před rezonancí a koleno máte pořád jak balon, nehledě na to co s tím děláte. Je to kvůli tomu, aby snímky byly lépe čitelné.

Proč vůbec na operaci jít:

Hodně se řeší, že stačí koleno posílit a plastika není nutná. Což bych klidně i souhlasil, pokud se bavíme o tom, že se to stane ne příliš aktivnímu člověku, který někde hold spadnul a utrhnul si to. Nohu stačí pořádně zacvičit a je to oka. Pokud se ale aktivně věnujete sportu, tak to bez plastiky moc nepůjde. Po řešení s fyzioterapeuty z pohledu praxe sportovců, kteří se na plastiku vykašlali, jsou následky fatálnív tom, že se jde na výměnu celého kolene, protože se tím naprosto zdevastuje chrupavka. Samozřejmě vždy bude určité procento sportovců, kteří budou fungovat naprosto bez problémů a žádné následky mít nebudou, ale to nikdy nemůžete vědět, jestli to budete zrovna vy nebo ne a půjdete pak rovnou na nové koleno.

Tady je několik doporučení, co je možné cvičit téměř okamžitě po zranění. Stejně jako i během rehabilitace berte časy, kdy a co jako přehled, protože je to vždy velmi individuální. Já například mám ještě vlastní EMS (elektrický svalový stimulátor), který dokáže pomoct neuvěřitelným způsobem. Téměř vše kde se snažíte posílit co nejvíce ne jen přední část stehna, ale také lýtka, hamstringy a zadek plus co nejdříve dosáhnout správné chůze bez kulhání, napadání apod.

Příklady cviků:

nácvik chůze

zlepšení propriorecepce

výpady s trx

RDL 1 noha

Podřepy

Dřepy na všech 4

Když už máte dohodnuté, že na plastiku půjdete, vybírá se ještě způsob operace nebo spíše odkud se vezme štěp. Budu to v článku opakovat několikrát, ale pořád platí, že byste měli tento článek brát jako přehled a případně informace, díky kterým se můžete ptát. Pořád záleží, co vám řekne doktor, a i z toho důvodu, že on vidí vaši aktuální diagnozu. Navíc v článku vůbec nebudeme řešit, že se během plastiky ještě něco dělalo s menisky či chrupavkou.

Jaké jsou tedy možnosti:

Nejčastěji používaná možnost a celkově podle studií i nejkvalitnější, je vzít štěp paterální.

Druhá možnost je štěp z hamstringu kde jsem našel hodně informací o tom, jak tuto variantu vůbec nedoporučují. Na druhou stranu u této varianty se řeší, že koleno zůstává pružnější na základě štěpu a je tudíž vhodné pro gymnastiku a další sporty, kde jsou velmi často sklony k hypermobilitě a obecně je potřeba dosahovat velkých rozsahů.

Téměř srovnatelné výsledky s paterálním štěpem má štěp z quadricepsu, každopádně tady je jeden problém a to, že když jsem se o tom bavil se svým doktorem, který mi dělal operaci, tak mi na tuto možnost řekl, že co ví, tak to dělá jeden doktor v Čechách. Tudíž, pokud neskončíte právě u toho jednoho, tak já tedy osobně bych na sobě pokusy nedělal a šel cestou, kterou doktor, který vás operuje, dělá nejčastěji, u mě tedy paterální.

Poslední možnost je umělý štěp. Tady je několik problémů, kdy se nemusí chytnout a tudíž vás bude čekat další operace a z toho, co já jsem zatím našel a co jsem viděl lidi kolem sebe po plastikách, je tato metoda využívána primárně u starých lidí a nebo u lidí, kteří si koleno trhají pořád dokola a už jim vlastně není možno odkud štěp brát. A tudíž zatím v době, kdy tento článek píši, bych do něj nešel. V budoucnu tomu ale dost pravděpodobně bude jinak.

Můj typ tedy co dělat před cestou na operaci. Pokud jste na tom jako já a prostě nemůžete a nesnášíte usínat na zádech, tak aspoň týden před termínem operace doma usínejte každý den na zádech. Tělo si na to zvykne a v nemocnici, kde jinou možnost spaní nemáte, se nebudete chtít zastřelit. I když jsem už kolikrát byl na všech možný operacích, tak jsem na to vždy zapomněl, a vždycky jsem se v nocích proklínal.

Tak a teď se podíváme, jak postupovat po operaci.

!!A pro jistotu opět. Vše, co tu bude napsané, je doporučený postup rehabilitace, který se moc nemůže měnit, tudíž není to nějaký můj názor, například jako u hubnutí, kde můžete najít 100ky správných a účinných možností. Každopádně pořád platí, že byste měli opět poslouchat primárně vašeho operátora. Já jsem skončil v Berouně, kde v tomhle fungují perfektně, a prvních několik dní je vám ukradených, protože vám vše řeknou, odcvičí to s vámi, takže jste v pohodě, ale ne všude tomu tak je a vy máte tedy možnost díky těmto informacím se ptát, proč nemáte dělat nic a pokud to v dané nemocnici jenom prostě neřeší a nemají tam svoje fyzio, tak máte návod, který byste se měli snažit plnit.!!

Stav po operaci je každopádně opět individuální a nedělejte si tak těžkou hlavu, pokud první den nesplníte, co se doporučuje. Někoho to bolí šíleným způsobem, někoho málo, plus každý typ operace se taky chová trochu jinak.

Další pro vás důležitá informace je, že podle studie se bere 37h jako nejhorších, co se týká bolesti, tak s tím počítat, abyste nebyli pak moc překvapení.

První část 1-7 dnů

Co jsou nejdůležitější body:

  • dostat 100 extensi
  • zbavit se otékání a bolesti
  • vrátit mobilitu patelly
  • zlepšovat flex kolena
  • vrátit kontrolu quadricepsu
  • navrátit chození bez dopomoci druhých osob

1.pooperační den:

  • ortézu ne všude jí používají. Na používání ortézy jsou dva tábory, jeden pro a druhý proti. Takže uvidíte, kam spadnete vy
  • chůze pomocí dvou berlí a došlapovat, jak vás to pustí, ale snažit se vždy položit celou nohu na zem

Cviky:

hýbání kotníků

Někdy se používá až tlak na koleno pro to, aby se noha dostala do plné extenze, tady poslouchejte doktora, u mé operace museli něco kutat víc a přesně tento cvik si můj operatér nepřál, abych dělal

Mobilizace pately

aktivní a pasivní flexe kolene – pasivní vás zapojí na moto dlahu, která pohyb dělá za vás, aktivní zabíráte sami, velmi často se používají overbally, kam vás to pustí a kam si můžete dopomáhat druhou nohou 10-30 stupňů

zvedání natažené nohy flexe, abdukce, addukce v Berouně jsem cvičil tuto variantu, která mi přišla osobně lepší na postoperativní dny

Abdukce nohy

Protahování hamstringu – dávat si pozor, odkud vám vzali štěp. Pokud právě z hamstringu, tak na protahování určitě nespěchat.

hodně ledovat, někde doporučují i po operaci nohu nad úroveň srdce a někde říkají, že horizontální poloha je nejlepší, tady bych si zase prostě nechal říct v nemocnici a řídil se podle toho, jak vám co přijde.

2 – 3. pooperační den

  • ortéza, hole vše stejné
  • cviky, také pouze se snažit zvyšovat rozsah ve flexi a extensi tak, aby noha byla v extensi na 0 a flexe 40-50 stupňů
  • a pokud to jde používat isometrické cvičení quadricepsu v různých úhlech
  • EMS tady je to pro ty, kteří ho mají – aktivace quadricepsu našel jsem doporučení na 6h denně

Pro jistotu, pokud by vám to nevysvětlili, jak chodit s berlemi do schodů a ze schodů.

  • Tedy varianta, kdy jdeme do schodů: Jdou berle, zdravá noha, operovaná noha
  • Varianta, kdy jdete ze schodů dolů: Tak opět berle, operovaná noha, zdravá noha
  • Každopádně většina z vás to pak stejně začnete skákat kvůli rychlosti jen přes berle zdravou nohu.

4 – 7. pooperační den

  • zvýšit mobilitu pately na 6-8x denně
  • cviky zůstávají opět zvyšovat flexi. Hodně se doporučuje jí dělat v leže na břichu 60-90 stupňů
  • měla by už začínat práce s propriorecepcí
  • někde doporučují zařadit aktivní zakopávání na hamstringy ve stoje
  • EMS také zůstává

Cviky:

Aktivní práce na flexi

Propínání nohy

Posilování hamstringu

Zakopávání natažené nohy

Zvyšování rozsahu flexe

2 – 4. týden

Cíle:

  • kontrola quadricepsu
  • plná pasivní extense
  • pasivní rozsah 0-90
  • dobrá mobilita pately
  • nezávislé chození
  • minimální otékání kolene

2.týden: Vyndají se stehy a je možnost odložit berle – Každopádně se tady ohledně možnosti chůze bez berlí poraďte se svým operatérem nebo fyzioterapeutem. Já osobně jsem měl berle do 6tého týdne.

Od této chvíle zařazovat masáž jizev. Je několik variant i podle citlivosti si nechte ukázat od fyzio.

Cviky:

relativně pořád to samé pouze přidáváme věci, ale vše z předchozích týdnů zůstává jako mobilizace pately, zvedání nohou, zatínání stehna atd. viz předchozí cviky

přidáme:

dřepy s oporou

propriocepční trénink

cvičit na zdravou nohu – tohle je velmi důležité. Pomůžete tím operované noze

3.týden:

vše jako v druhém týdnu. Nezapomínejte na práci rozsahu.

přidat:

chůzi v bazénu, výpony komu zůstávají berle, tak výpony za pomocí berlí s přenesením váhy na paty, překračování překážky

4 – 10. týden – Od této doby může být množství cviků ještě mnohem větší. Tudíž neberte výčet příkladů na cviky jako jediný možný. Další varianty cviků můžete také najít v článku věnovaný pouze artroskopii – klikni zde

cíle:

  • dosáhnout plného rozsahu (0 – 125)
  • zvýšit sílu
  • zlepšit balance a propriorecepci
  • vracet jistotu na operované noze

cviky:

Pokud máte dostatečný rozsah začít jezdit na rotopedu

plavání v bazénu pouze kraulové nohy

pracovat na správné chůzi

zatěžovat nohu v různých cvicích – prkno na jedné noze apod.

zapojovat závaží na posterior chain – rdl, podsazování na lavičce, na zemi apod.

Výpony na 1 noze – ideálně bez držení

Jefferson dřep

DNS – rytíř

Mrtvý tah

výpady a také varianty v podobě výpadů do stran

Dřepy

výstupy na bednu

Všechny různé varianty farmářské chůze a používat i těžké závaží pro zatížení kolena

Kolikrát v tomto období noha už je bez bolesti a plně hybná. Spousta lidí to bere, že nyní už je vše připravené se vrátit ke sportu. A taky to velmi často končí opětovným utržením a jízdou zpět na sál. Nezapomínejte, že k plnému prohojení dochází po 12 měsících. Takže opravdu není kam spěchat.

10 – 16. týden:

cíl:

  • zvýšit sílu a výdrž nohy
  • zlepšit kontrolu nad nohou

cviky:

běhání

leg press

dřepy na 1 noze

skákání na 1 noze

Obecně zvyšovat váhy a odpor u cviků

Může být už závaží na silový trénink

5.-6. měsíc od operace: ve sportu se vyhnout kontaktu a pracovat primárně lineárně. U kola apod. sportů je možno na plno, ale pozor na rotace kolene. Hlavně si opravdu nechte posoudit stav vaším fyzio zda je noha opravdu funkční.

Po 6. měsících: Možno zahájit plnou sportovní přípravu- rozhoduje stav svalstva!

Teprve po 12.-16. měsících je vaz plně přestavěn, teprve po dvou letech se vyplní defekty po odběru štěpu!!“ převzato od Maurera

Je to v celém článku zmíněno několikrát, ale radši ještě jednou. Nikam to po operaci nežeňte a to ani v případě, že potřebujete stihnout sezonu apod. Pokud budete všechno cvičení dělat poctivě a pravidelně a nebudete mít žádné komplikace, noha se dá do kupy mnohem lépe, než když se to budete snažit uspěchat. Nezapomínejte na to, že svaly a ovládání nohy bude v pořádku dřív než vaz jako takový. Takže pokud musíte jít do hry, automaticky byste si měli nechat vyrobit ortézu na míru od donjoy.

Líbil se vám článek? Máte nějaké otázky? Určitě článek sdílejte nebo komentujte!

Autor:

TOMÁŠ BARTOŠ

Silový a kondiční trenér
Majitel a zakladatel Barbar gymu a spolumajitel Barbar gym and therapy
Držitel českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy

Autor:

TOMÁŠ BARTOŠ
TOMÁŠ BARTOŠSilový a kondiční trenér
Majitel a zakladatel Barbar gymu a spolumajitel Barbar gym and therapy. Držitel českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy.
2018-08-02T14:59:29+00:00