JÍDLO NENÍ DŮVOD TLOUSTNUTÍ

Tento článek je mým ohlídnutím se na konferenci o jídle s názvem „Moderní sportovní výživa aneb v praxi je všechno jinak“ konané dne 23.4.2016 v Praze a to především psané proto, jelikož tam zazněly zajímavé věci, i když ne vše bylo perfektní.

Konference stojí 1.250kč na celý den, tzn. od 9-19h, což je směšná cena. Problém pro mě osobně byl v tom, že jsem strávil celý den přednáškami, které byly většinou o ničem. Vezmu to podle přednášejících, kde na rovinu upozorňuji, že vůbec nehodnotím vědomosti daných lidí, ale vystoupení a prezentaci vzhledem k danému tématu konference!!!

RNDr. Petr Fořt Csc – přednáška o všem a přitom o ničem. Díky krátkému času prezentaci prolítnul, na pár věcí řekl, že jsou špatné a nebo dobré, ale nepokračoval s tím proč nebo že by přiložil nějakou studii. Takže se vlastně jen proklikala rychle prezentace ze základními hesly.

PhDr. Miroslav Petr PhD – za mě asi nejlepší přednáška. Vše hezky podložené studiemi a podrobně probrané. Problém byl ale v tom, že díky spěchání ho nenechali prezentaci dokončit, ale pokud někde uvidíte, že figuruje na nějakém semináři apod., určitě bych si šel poslechnout.

Mgr. Vít Schlesinger – první mluvčí, který se drží teď velmi populárních nízko-sacharidových diet. Tedy sacharidy jsou to, co vás zabíjí, a tuky jsou to, co vás udrží zdravé, výkonné apod. Bohužel místo zajímavé prezentace na toto téma je tam spousta věcí, které se dají rozebrat, proběhla aspoň pro mě osobní prezentace a prodej jeho služeb. Jinak řečeno, když půjdu na jeho web nebo facebook, dozvím se přesně to co na konferenci.

Chia-Hua Kuo, PhD, FACSM – měl prezentaci o tom jak obezitu nezpůsobuje jídlo, ale naopak pořád méně a méně pohybu. Studii můžete najít -> A. M. Prentice and S. A. Jebb z roku 1995 grafy – 311, 437-439. Tudíž trénink a zvýšená fyzická aktivita je jeden z hlavních klíčů k redukci tuku. Důvod proč je podle Kua trénink/pohyb důležitý je, že svaly si žádají o příjem energie, kterou potřebují a tudíž se tím zamezí, že tělo přebytek ukládá do tuků.

PaedDr. Vlado Zlatoš, PhD – úplně to samé co u Víta, nonstop prezentace svých služeb s nabídkou svých suplementů dokonce. Zase tady se zastává ještě striktnější nízko-sacharidová dieta až na úrovni ketonů. Bohužel zase na to téma nic zajímavého, kromě prodejní prezentace.

Mgr. Hanka Ebertová – prezentace ultra-maratonské cyklistiky. Tady jsem vůbec nepochopil spojení s tématem konference. No nevadí.

Nejzajímavější a i pro mě super prezentace byla od Kua i z důvodu, že to přesně tvrdím už hodně dlouho a snažím se o tom lidi přesvědčit. Prostě ten extrém, jak jídlo je všechno, se mi prostě nelibí. Ano, samozřejmě stravováním se dá ovlivnit zdraví jako takové, ano, určitě se tím dá ovlivnit sportovní výkonnost a samozřejmě, že to bude hrát i roli v hubnutí nebo nabírání svalů, zvlášť v dnešní době, kdy se prodávají opravdu extrémy v těch všech krabicích apod. Ale je to krásná ukázka toho, že pohybem se dá obejít spousta věcí. Já jsem jako malý nejedl paleo nebo nesnídal řecký jogurt s organickým ovocem a rozhodně ani já, ani kluci kolem mě, neměli problém s obezitou, když se celé dny lítalo venku.

A teď ještě malá vsuvka k dnešní době tak populárním vysoko tučným dietám.

80-tá léta byla ve znamení tuků. Jíst „clean“,“zdravě“, „správně“ znamenalo nejíst tuky. Všechny tuky byly špatné.

90-tá už se rozdělilo vnímaní na nenasycené tuky a nasycené tuky, kde ty nenasycené už byly dobré, ale do špatných potravin se tentokrát dostal – žloutek, hovězí maso a vše tomu podobné. Sacharidy jsou pořád velmi oblíbené a doporučované, i když už se řeší jejich glikemický index, kde jsou doporučované suroviny s nízkým GI.

rok 2000 a další dekáda – končí boom na nasycené tuky. Naopak omega 3 nebo flaxseed se dostávají do kolonky –  čím více, tím lépe. Sacharidy začínají být brány jako ten největší nepřítel oproti tuku. Související boom s nízko-sacharidovými jídly dochucenými umělými sladili snad není ani překvapující.

V dnešní době se jde zajímavým směrem, kde jedna z cest je napodobovat stravování v paleotickém světě přesto, že se u tohoto stravování používají proteinové prášky a fotí se jídla na instagram. I když ovoce a zelenina vždy patřili mezi dobré a doporučované potraviny, ale bez pesticidů jsou dnes najednou ještě zdravější. U sacharidů se taky změnil pohled na věc, kdy mezi hlavní nepřítele začíná patřit fruktóza a sacharidy s nízkým GI.

Pokud bychom si takhle probrali ideální stravování, například v kulturistice, najdeme ještě další výjimky. Důvod, proč to píši, je, že v určitém období má slávu vždy nějaký typ stravování a ono bychom to samé mohli napsat o tréninku.

Když se vrátím ke konferenci, tak budu citovat p. Fořta, který na začátku řekl velmi důležitou větu a to, že všichni jsou jedineční a tudíž na každého funguje něco jiného. Těch proměnných, které se dají u každého najít, co mohou změnit spoustu věcí, od fyzické aktivity po to, jak vaše tělo vstřebává určité živiny a tudíž se vždy budou používat všechny varianty stravování. Proto i když je v dnešní době potřeba jíst maso s kostkou másla a zapít to kafem, ideálně taky s máslem nebo jiným tukem, najdeme spoustu lidí, kteří fungují naprosto perfektně na sacharidech a nedodržují pravidelné půsty

Autor: