Jak na jídlo u dětí

Psal jsem na toto téma různé kratší příspěvky na sociálních sítích a primárně o tom, jak je důležitá pozitivní vazba, kterou vidí děti u rodičů, jsem dostal spousty zpráv. Než jsem dané téma stihl více rozepsat, na přesně to samé téma napsal článek trenér Menno Henselmans. A tudíž volně přeložen jeho článek. Originál najdete  –> zde <–

Rovnou k tomuto článku velmi rychle dopíšu varování před tím blázněním, které se kolem stravování v dnešní době děje a bohužel to spousta rodičů uplatňuje u svých dětí. Je v pořádku a potřeba konzumovat všechny makroživiny. To znamená bílkoviny, tuky a sacharidy. Sacharidy jsou jinak řečeno cukry. A obsahují víceméně všechny přílohy, ovoce, zeleninu apod. Hlavně ta nesmyslnost, která se teďděje kolem cukrů a co tím šíleným zakazováním způsobují rodiče dětem, pro které potom „nezdravé“ typy potravin vychází jako něco výjimečného.

Všichni dobří rodiče chtějí pro své děti to nejlepší. To zahrnuje dobré zdraví, což znamená, že musíte naučit vaše dítě jíst zdravě. Jak na to? Na toto téma bylo provedeno mnoho vědeckých výzkumů a ukázalo se, že jedna z nejpopulárnějších rodiči používanou strategií je bohužel skoro ta nejhorší. V tomto článku shrnu závěry více než 120 studií do 8 rad, jak (ne)vychovávat své děti, aby jedly zdravě. – studie zde

Můj hlavní zájem o toto téma pochází ve skutečnosti z psychologie dodržování stravy v osobním tréninku. Ukázalo se, že způsob, jak přimět děti jíst zdravě, je velmi podobný způsobu, kterým učíte klienty dodržovat jejich stravu. Pokud jste tedy profesionálem v oblasti fitness, bude pro vás tento článek užitečný, i když nemáte děti.

Rada 1: Nenuťte děti jíst zdravá jídla

Toto je intuitivní chyba rodičů po celém světě. Chtějí, aby jejich dítě jedlo zdravě, a tak ho tlačí do jezení zdravé stravy. “Musíš sníst tu zeleninu.” Možná docílíte toho, že ji sní v ten jeden moment, ale z dlouhodobého hlediska si s jídlem spojují negativní asociace, kvůli kterým budou zdravou stravu jíst méně (Gregory et al., 2011).

Děti jsou v podstatě malé učební stroje. Velmi pozitivně reagují na možnost výběru – ještě více než dospělí (Patall et al., 2008). Nesnažte se je příliš nutit. Stačí je pošťouchnout správným směrem. (Podrobněji uvedu konkrétní příklady.)

Rada 2: Buďte vzorem

Namísto nucení svého dítěte, aby jedli svou zeleninu, nastavte jim správný příklad. Jezte dostatek zeleniny sami. Děti s rodiči, kteří sami dávají správný příklad tím, že jedí hodně ovoce a zeleniny, mají větší pravděpodobnost, že budou sami jíst hodně ovoce a zeleniny (Galloway et al., 2005, 2006).

A když říkám „jíst“, myslím tím jíst, a ne pouze o tom mluvit. Děti nejsou hloupé. Pokud jim říkáte, aby jedli zdravě, ale vy zdravě nejíte, to pokrytectví uvidí.

Rada 3: Neodměňujte je za jezení zdravého jídla

Stejně jako tlak, odměny podkopávají vnitřní motivaci. To se v psychologii nazývá overjustification effect (efekt přílišné motivace, Tang & Hall, 1995). I když je někdo vnitřně motivován k nějaké činnosti a je mu za splnění poskytnuta odměna jako například peníze nebo bonbóny, uvěří tomu, že tu činnost udělali pro získání odměny.

Takže pokud odměníte své dítě sladkostí po snězení zeleniny, učí se, že jedly zeleninu, aby dostaly cukřík, i když se jim původně líbilo jíst zeleninu. V jejich mysli se tedy zvyšuje hodnota bonbónů a hodnota zeleniny se snižuje.

Navíc, když necháte někoho jíst z jiných důvodů než potěšení, můžete narušit jejich schopnost regulovat příjem potravy na základě jejich signálu chuti k jídlu a podpořit tak přejídání (Jansen et al., 2008).

Takže neodměňujte své děti, aby jedly zdravé jídlo. Učte je vnitřní odměny zdravé výživy: potěšení, sytost a dobré zdraví.

Rada 4: Nechte své dítě zahradničit

Zahradničení je přirozený způsob, jak děti vystavovat novým potravinám a rozvíjet jejich pozitivní vztahy s těmito potravinami. Představuje účinný způsob, jak dostat děti k jezení více ovoce a zeleniny (Langellotto & Gupta, 2012). Fyzické dotýkání se a vyšetřování nových potravin se jeví jako zvláště důležité pro to, aby se o ně děti zajímaly (Nederkoorn et al., 2018).

Nemáte zahradu? Zjistěte, zda nemá zahradnické programy vaše škola nebo blízká komunita.

Rada 5: Zajistěte, aby byly zdravé potraviny přístupné

Všichni máme svůj vlastní “vnitřní jídelníček”, který je utvářen vystavováním se podnětů našeho prostředí. Náš vnitřní jídelníček poté ovlivňuje to, co se rozhodneme jíst. Určitě nechcete přílišně manipulovat vaše dítě, aby si vybíralo ty správné potraviny. Můžete ovlivnit jeho výběr změnou vnitřního jídelníčku tím, že ovlivníte prostředí, kterému je vystavováno. Děti, které jsou vystavováni ovoci a zelenině často mají větší pravděpodobnost, že je budou jíst. (Rasmussen et al., 2006).

Zkuste tedy zajistit, aby vaše dítě mělo přístup ke zdravým jídlům jako jsou například saláty a ovoce a předpřipravená jídla. V tomto ohledu může být prospěšné naučit své dítě zacházet s mikrovlnkou, aby si předpřipravené jídlo ohřálo. A ne, záření mikrovlnné trouby z příležitostného použití není dostatečně silné na to, aby poškodilo zdraví (Goldsmith, 1997).

Rada 6: Naučte se vařit

Lidé jedí jídla, která chutnají dobře a děti nejsou výjimkou. Pokud jim doma nedáte nic jiného než neochucenou brokolici, když jsou přitom mimo domov vystaveni koblihám a pizze, naučí se spojit si nezdravé s chutným. To je recept na katastrofu.

Efektivnější způsob je zvýšit jejich příjem zdravých potravin tím, že je uvaříte chutně. (Cohen et al., 2015). Podívejte se na sekci receptů ze zdravých potravin, které se připravují pro celou rodinu.

Rada 7: Naučte vaše dítě vařit

Ještě lepší způsob je naučit dítě, aby si vařilo samo. Učení se vařit zvyšuje ochotu dětí vyzkoušet nové potraviny a může zvýšit i jejich spotřebu zdravých potravin (Allirot et al., 2016; Caraher et al., 2013).

Nebuďte otrokem receptu! Nechte své dítě experimentovat. Kdo ví, možná bude lepší než šéfkuchař Jamie Oliver.

Rada 8: Používejte načančané balení obědů

Výrobci sladkostí se pokoušejí přimět vaše děti, aby jedli jejich výrobky chytrými reklamními taktikami. Na využití reklam a balení na maximalizování zisků už bylo provedeno obrovské množství výzkumů. Pokud vaše dítě přijde do školy a musí si vybrat mezi obyčejnou, obnošenou obědovou krabičkou a lesklou červenou krabičkou od Happy Meal, může tomu pokušení odolat?

Naštěstí můžeme využít znalosti výrobců sladkostí, použít je proti nim a přimět tak naše děti, aby jedly zdravější jídlo. Děti preferují zábavné a moderní balení, zvláště pokud na sobě mají jejich oblíbenou animovanou postavičku (Elliott et al., 2013, Letona et al., 2014). Takže pokud se vašemu dítěti líbí mašinka Tom, nedávejte mu prostý banán. Dejte na něj nálepku mašinky a dejte ji do tajné dokovací stanice… teda krabičky.

Účinky se mohou zdát jen dočasné, protože děti neustále hledají něco nového, takže buďte kreativní a snažte se držet krok s tím, co má vaše dítě rádo.

Dodatek Tomáše B. to samé platí pro přípravu jídla. Kolikrát takové drobnosti jako vytvoření zvířátka nebo obličeje na talíři, vykrojení do různých tvarů apod. funguje perfektně.

Závěr

Pokud chcete, aby vaše děti byly v pohodě, buďte v pohodě jako rodič. Děti jsou adaptivní malí průzkumníci. Nepotřebují být svázáni nuceně krmeni Otcem Velitelem a Matkou Prudičkou: stačí je nasměrovat správným směrem Super Mámou a Super Tátou.

A nestresujte se maličkostmi. Děti jsou vysoce adaptivní. Můžete v jejich výchově udělat chyby a oni z nich stejně vyrostou normální a správní lidé.

volný překlad – Lucie Bartošová